Att vara riktigt duktig på att skriva är en stor fördel som marknadsförare. Vi skriver väldigt många saker oavsett om det handlar om mejl, landningssidor, annonser eller uppdateringar i sociala medier.

För att bli lite vassare på copywriting så bjöd jag in Mattias Åkerberg. Mattias har jobbat som jobbat som copywriter i över 13 år och började sin karriär på reklambyrån Valentin & Byhr, men frilansar sedan många år tillbaka.

När han studerade till copywriter på yrkeshögskolan Yrgo bestämde han sig för att starta bloggen Please copy me. Här skrev han om allt som rör copywriting samt intervjuade andra duktiga copywriters.

Bloggen växte stadigt och växte på ett par år från att läsas av några klasskamrater till att läsas av omkring tusen reklamintresserade varje dag.

Mattias är även författare och har bland annat skrivit boken Sälj det med ord tillsammans med Christer Wiklander som kom ut 2013. En bok som du som poddlyssnare har möjlighet att ladda ner helt gratis. Du laddar ner Sälj det med ord här.

Jag pratar i det här avsnittet med Mattias om vad copywriting är och varför det är en superkraft för oss marknadsförare. Vi fördjupar oss även i hans arbetsprocess och varför han anser att det är så viktigt med bra research.

Du får även höra:

* Vad som skiljer copywriting från content

* Mattias bästa tips, råd och vanliga fel han ser

* Samt hur man blir riktigt bra på copywriting

Nedan finner du alla böcker och andra resurser som nämndes i avsnitt. Jag har även passat på att länka till några blogginlägg om ämnen vi pratar om i intervjun. Som vanligt finner du även ett antal tidsstämplar.

Gå vidare till pleasecopyme.se för att ladda ner Mattias och Christer bok Sälj det med ord, helt gratis.

Länkar

Mattias Åkerberg på LinkedIn

Pleasecopyme.se

Please copy me på Facebook

Nyhetsbrev copywriting (på svenska)

Nyhetsbrev UX-writing (på engelska)

Boken Sälj det med ord

Blogginlägg kring det vi pratade om:

Förklaring av conversational copywriting

Hur du skapar bättre om oss-sidor

Nyhetsbrev där Mattias presenterar ramverket PASTOR.

Och här är ett poddavsnitt med Ray Edwards där han presenterar sitt ramverk.

Sajten Copyblogger med tusentals blogginlägg om framförallt copywriting och content marketing.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Tony Hammarlund. Innehållet i podden är skapat av Tony Hammarlund och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.