Den 14 oktober presenterade Google nästa generations analysverktyg. Google Analytics 4.

För att lära mig mer om Google Analytics 4 och vad som skiljer från nuvarande Universal Analytics så bjöd jag på nytt in Martin Winberg.

Det här är en stor uppdatering och något man verkligen behöver ha koll på som marknadsförare. För det är ett stort steg från nuvarande Universal Analytics som lanserades redan 2013.

Google Analytics 4 introducerar ett stort antal häftiga nyheter och funktioner. Däribland en helt ny datamodell som öppnar helt nya möjligheter.

Martin Winberg är en av grundarna till den snabbväxande byrån 56K Digital som arbetar med digital marknadsföring och digital analys.

Han är otroligt vass på digital analys och har stenkoll på Google Analytics. Och han har den senaste tiden djupdykt ordentligt i Google Analytics 4.

Om avsnittet

Vi börjar med att prata om varför Google lanserar Google Analytics 4 och huruvida det kommer att ersätta Universal Analytics och Google Analytics for Firebase. Men också vad det är som skiljer mellan dessa.

Martin förklarar sedan vad det innebär att Google nu går från en datamodell som utgår från sessioner till en som baseras på events. Vi pratar självklart också om de största nyheterna och fördelarna med Google Analytics 4 med allt från maskininlärning till förbättrad konverteringsspårning.

Du får även höra om:

* Hur analysarbetet kommer att utvecklas

* Vad som saknas i verktyget så här långt

* Och Martins bästa tips för att komma igång

Vi pratar självklart även en del om själva implementationen och om du redan nu ska gå över till Google Analytics 4.

Det finns som vanligt länkar till de resurser som nämns i avsnittet här nedan. Och efter länkarna hittar du tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.

Här nedan hittar du dessutom en pdf där Martin har sammanfattat de 10 största nyheterna och fördelarna med Google Analytics 4 samt hans rekommendation.

Bonus: Martins pdf om Google Analytics 4 Sammanfattning av de största nyheterna, häftigaste funktionerna och vad Martin rekommenderar att man ska göra framöver.

Länkar

Martin Winberg på LinkedIn

56K Digital webbsida

56K Digital på LinkedIn

Googles hjälpsidor om Google Analytics 4

Googles changelog för Google Analytics 4

Krista Seiden webbsida

Krista Seiden Twitter

Charles Farina webbsida

Charles Farina Twitter

Simo Ahava webbsida

Simo Ahava Twitter

Tidsstämplar

[3.20] Martin förklarar anledningarna till att Google nu lanserar Google Analytics 4. Och vi pratar sedan om att Google Analytics 4 på sikt k...

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Tony Hammarlund. Innehållet i podden är skapat av Tony Hammarlund och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.