Den 26 april släpptes iOS 14.5 och med den en rad förändringar som har stor påverkan på digital marknadsföring.

Men vad kan vi se att det innebär i praktiken och vilka kanaler och taktiker är det som påverkas. Det och mycket mer får du höra om i det här avsnittet med en trio från den digitala tillväxtbyrån Heep.

Med mig har jag Magnus Lundin som är grundare samt Adrian Win och Rikard Arodén som båda är tillväxtspecialister med fokus på SEM respektive paid social.

De ger med sina olika perspektiv en bra bild av vad uppdateringen innebär både strategiskt och rent taktiskt i olika kanaler.

Och vad du måste göra såväl tekniskt som strategiskt om du inte redan har gjort det.

Om företaget och gästerna

Adrian Win är tillväxtspecialist och jobbar operativt primärt med SEM. Rikard Arodén har bakgrund från e-handel och är även han tillväxtspecialist med fokus på paid social och framförallt Facebook.

Magnus Lundin är grundare av Heep och arbetar idag mycket med produktutveckling och ser till att man ligger långt fram inom teknik och innovation.

Heep är en digital tillväxtbyrå i Stockholm och hjälper företag inom framförallt e-handel och b2b med att utveckla digitala tillväxtsystem. Det gör man genom att förstå kundresan bakom tillväxt och jobba med strategi, planering och digital exekvering. Man är idag drygt 20 personer.

Om avsnittet

Vi börjar avsnittet med att gå igenom vilka förändringarna i iOS 14.5 är, vad de innebär och när de implementerades. Adrian och Rikard går sedan vidare och förklarar vad de betyder för oss marknadsförare och digital marknadsföring i stort.

De förklarar även vilken effekt de har sett hos deras kunder samt vad det innebär för olika kanaler och taktiker. Vi pratar också om vad vi behöver göra rent tekniskt för olika kanaler och taktiker. Och Magnus förklarar hur vi behöver tänka strategiskt framöver.

Du får dessutom höra:

* Vad många marknadsförare missar

* Hur iOS 14.5 påverkar retargeting

* Och vikten av att nu följa best practice

Magnus berättar även om iOS 15 och vad det kommer att innebära för digital marknadsföring när Apple även introducerar bland annat en VPN och blockerar pixlar i e-post.

Det finns som vanligt länkar till de resurser som nämns i avsnittet här nedan. Plus ett par länkar med information och best practice för olika kanaler. Och efter länkarna hittar du tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.

Länkar

Magnus Lundin på LinkedIn

Adrian Win på LinkedIn

Rikard Arodén på LinkedIn

Heeps webbsida

Facebooks iOS 14-sida (resurs)

Googles iOS 14-sida (resurs)

LinkedIns iOS 14-sida (resurs)

Apples iOS 14-sida (resurs)

Apples iOS 15-sida (resurs)

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Tony Hammarlund. Innehållet i podden är skapat av Tony Hammarlund och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.