Att hantera möten med människor som just varit med om en allvarlig olycka eller mist allt de äger i en brand är en av många avgörande arbetsuppgifter

för en försäkringstjänsteman.

- Vi sätter scenen för hur drabbade människor ska må efter en allvarlig händelse och det innebär ett stort ansvar för andras framtid och ekonomi.

Trots detta är över en halv miljon individer i Sverige helt oförsäkrade och antalet bara ökar. En stor del kommer från en annan kultur där man tar hand

om varandra när något händer, man ringer inte ett försäkringsbolag. Något som kan få allvarliga konsekvenser för hela samhället.

Men kan man försäkra sig mot vad som helst? Varför har svenskar en sådan motvilja mot försäkringar? Och hur sätter man priser på nya risker som cyberhot, pandemier eller psykisk ohälsa?

Hör Gunilla Svensson, VD för Dina Försäkring - en av de starkaste profilerna i branschen som egentligen ingen vill jobba i.

- Det är faktiskt Hollywoods fel. Varenda gång de ska framställa en riktig tråkig typ så är det någon som jobbar med försäkringar. De kan inte ha mer fel.

Alla löper risk. Varje dag. Till och med en försäkringstjänsteman. Hur leder man människor vars uppgift är att ständigt mäta risk?

Framförallt, vågar du missa det här avsnittet?

Bara i Hjärntillskott med Lydia

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Bestseller PR AB. Innehållet i podden är skapat av Bestseller PR AB och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.