Hur kan svensklärare arbeta med film i undervisningen? I det här avsnittet av Svenskpodden diskuterar doktoranden Simon Wessbo olika aspekter av filmarbete i klassrummet. Det blir ett samtal om filmatiseringar, remediering och upphovsrätt. Simon Wessbo berättar även om en studie som han gjort, där han låtit gymnasieklasser antingen läsa Hjalmar Söderbergs novell Pälsen eller se en filmatisering av den. Hur har dessa elever uppfattat berättelsen, och vilka slutsatser kan dra utifrån det? Simon Wessbo förklarar varför det kan vara fruktbart att utgå från en berättelses så kallade kärnfunktioner när man arbetar med film och litteratur i klassrummet, och ger exempel på vilka kärnfunktioner som bygger upp intrigen i just Pälsen.

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Sanoma Utbildning. Innehållet i podden är skapat av Sanoma Utbildning och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.