Vilken roll och ansvar har media när de kommunicerar klimakteriet och hur vänder man sig till målgruppen kvinnor 40+ när man ska vara informativ med korrekt anslag? Tidningen Må Bra är Sveriges största hälsomagasin och Åsa Melin träffar här chefredaktör Jennie Sandberg som berättar hur de resonerar och navigerar när de skriver och bildsätter kvinnan i klimakteriet. Vi får en spännande tillbakablick på hur artiklar vinklats sedan 90-talet. Det finns en tydlig utveckling till att se på kvinnan mitt i livet som en resurs som vill ha lösningar för sitt välmående snarare än en arg, svettig tant omgärdad av problem som inte riktigt togs på allvar. Idag vill man läsa om hormonell balans på ett rakt, ärligt och peppigt sätt med fokus på lösningar och suget efter kunskap är stort. Men det är en utmaning att täppa till kunskapsglapp och att tala om kvinnor som åldras. En inblick i hur googlingarna om klimakteriet ser ut ger en hint om vad som verkligen bekymrar kvinnor i övergångsåldern.

Läs mer på www.klimakteriepodden.se

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Åsa Melin. Innehållet i podden är skapat av Åsa Melin och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.