Den stora efterfrågan på hög- och yrkesutbildad kompetens gör det svårt för både den statliga sektorn och arbetsmarknaden i sin helhet att rekrytera. Drygt 70 procent av Arbetsgivarverkets medlemmar uppger att de under hösten haft brist på kompetens i samband med rekryteringar. Som arbetsgivare behöver vi därför fundera kring vad kompetens är, hur vi når den, hur vi formulerar vårt kompetensbehov och hur vi fångar in den i rekryteringsprocessen.

Vi pratar om hur vi kan tänka nytt med stöd av det så kallade OBK-indexet (obekvämlighetsindexet). Vi gästas av Camilla Denijs, HR-specialist på Post- och telestyrelsen och Per Lagerström, framtidsspanare på tankesmedjan Futurion. Samtalsledare är Robert Cloarec.

Transkribering

Ta del av podden i textformat här.

 

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Arbetsgivarverket. Innehållet i podden är skapat av Arbetsgivarverket och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.