Järnvägspodden har besökt Nordic Rail för att fånga både nutid och framtid. Vi går från hyperloop till höghastighetståg och toppar med signalsamråd och signalteknik. Dessutom gör en något ringrostig jönköpingsbaserad järnvägare come-back.

Förutom att återse sin forne kollega får Ulf i detta årets 11:e avsnitt göra ännu en rundgång till debuten 2016. Ingen verkar minnas var eller när de möttes senast, men nu träffar podden i alla fall SJs Pär Helgesson på nytt för att ta tempen på höghastighetstågen.

Men innan dess lyfter vi på locket till en alternativ framtid som kan komma snabbare än man anar. Den som hjälper Ulf och Staffan att ventilera vakumfrågan är Rikard Windh från den ideella föreningen Hyperloop Sweden. 

Avsnittets andra hälft fokuserar på signaler. Först möter vi Magnus Daun från Sweco som berättar om hur man med ny teknik genomför signalsamråd för Västlänken med ett tydligt lokförarperspektiv.

Avslutningsvis signalerade Jörgen och Staffan för ett behov av att på egen hand träffa en person som är på god väg att bli en inventarie i podden. Den de pratar med är så klart Anders Åkeson, projektchef för ERTMS.

Insprängt kommer korta nyheter, och avslutningsvis ett löfte om att de gamla avsnitt som det refererats till ska göras tillgängliga på nytt.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Trafikverket. Innehållet i podden är skapat av Trafikverket och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.