Bra Bättre Agil
2. Agila organisationer – Håkan Ozan, Novelty Quest
Avsnitt

2. Agila organisationer – Håkan Ozan, Novelty Quest

Andra poddavsnittet är här! Lyssna på intervjun om agila organisationer med Håkan Ozan. Håkan driver bolaget Novalty Quest, där forskning, tillämpning och utbildning av innovation är i fokus. Håkan delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter av agila arbetsmetoder och förutspår hur framtiden kan komma se ut för organisationer och företag!

Det gäller att inte vara en Titanic i den agila världen, utan när man ser isberget framför sig måste man vara förberedd på att: ok så här svänger vi!” säger Håkan Ozan.

Lyssna på hela intervjun eller läs transkriberingen nedan!

I nästa avsnitt av podden intervjuar jag Petra Blixman, byråchef på digitala byrån Bazooka. Tune in!

Allt gott,

Lina Horndahl

 

Transkribering poddavsnitt  #2 – Agila organisationer – Håkan Ozan, Novelty Quest

Vad arbetar du med, Håkan?

(L)-Hej och välkommen Håkan! Berätta, jag vet att du har enorm kunskap inom innovation management, innovation, agila organisationer. Men för lyssnaren som inte känner dig ännu, berätta lite kortfattat om vad du arbetar med!

(H)-Ja tack! I dagsläget driver jag ett bolag som heter Novelty Quest som arbetar just med forskning, tillämpning av den kunskapen och utbildning inom innovationsledning men även digitalisering. Jag kommer från en bakgrund där jag har varit strategikonsult i många år, jag har varit strateg i många år och jag har varit chef för ett forskningscenter vid Uppsala Universietet, jag har varit chef för ett forskningsinstitut. Och i den rollen forskat just runt nya förutsättningar för att driva innovation i organisationer, och jag använder mig av begreppet organisationer för att förtydliga att det gäller både företag och offentlig sektor.

Vad är Innovation management?

(L)-Och du bloggar även på ämnet Innovation, Innovation Management. Vad är egentligen Innovation Management?

(H)-Utan att vara för akademisk, så är det ju så att innovation är en ganska ”het potatis” därute. Jag tror att 94% enligt McKinsey och IBM ceo report?, så är väl ungefär 94% av global ceo:s som prioriterar innovation som en topp 3 prioritet. Men att säga det och införa det i en slogan till att faktiskt förändra sin organisation så att den blir mogen för att skapa innovation är ett ganska stort steg. Så i grovt och brett så handlar det egentligen om läran om hur man hanterar innovation. Det som har förändrats, om vi gör en makroekonomisk återblick, är att sen industrialismen och framåt egentligen, det finns ett skäl är det jag försöker säga, till varför innovation är väsentligt just idag. Grundlogiken för det är att vid industrialismen så kom vi igång med massproduktion, Henry Ford drog igång” löpande band” metoden så sköt det igång och vi började kunna producera väldigt mycket. Resultatet efter Andra Världskriget var att ekonomin fick en enorm skjuts i efterkrigstiden och vi fick någon form av masskonsumtion också, dvs det etablerades gallerior och köpcentrum som inte funnits tidigare. Så helt plötsligt var som händer är att vi kan producera mycket och vi kan konsumera mycket så vi får en helt annan typ av marknad än vad vi haft tidigare. Det gör att det helt plötsligt i hyllorna i butikerna finns ganska mycket produkter. Men det är väldigt snabbt producerat och det handlar om att snabbt få ut det på marknaden. Det som förändrades där vid 70-80-talet var att folk började förvänta sig kvalitet. Det räcker inte, finns det fem lika produkter i hyllan och är alla lite skräpiga då väljer man den som håller, förutom pris- den som håller god kvalitet. Då växte det fram massa metoder, som Kaisen, Lean, för att hantera ökad kvalitet i produkten.

Vi måste bli mer kundorienterade

(H)-Nu befinner vi oss däremot i ett läge där alla produkter i hyl

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Lina Horndahl. Innehållet i podden är skapat av Lina Horndahl och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.