Det är hög tid att sluta prata om e-handel eftersom unga konsumenter inte längre förstår uppdelningen mellan e-handel och fysisk handel. Istället ser vi en förändrad affärslogik där platsens betydelse minskar till förmån för logistikens betydelse. Därför är det märkligt att logistik fortfarande ses som en servicefunktion istället för affärsmodellens kärna.

Podcasten eHandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Per Ljungberg, ny vd på organisationen Svensk Digital Handel samt Malin Sundström docent i marknadsföring som tillhör centrumbildningen SIIR - Swedish Institute for Innovative Retailing  vid Högskolan i Borås.

Vi tror att svenskarna överlag tror att vi är bättre än vi är på e-handel. Detta trots att detaljhandeln har trampat vatten senaste tre åren vilket har resulterat i negativ e-handelsbalans.

Vi pratar också om de största hoten mot svensk detaljhandel som att det kan komma en stor aktör som Amazon och ta över, enligt Malin Sundström. Medan Per Ljungberg hellre ser möjligheterna

Per Ljungberg på Svensk Digital Handel att vi måste lyfta fram fler duktiga e-handlare i ljuset för att inspirera fler. Och forskaren Malin Sundström rekommenderar alla att prata med forskare för att lära sig mer. Forskarna kan mycket mer än vad som syns i deras rapporter.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Urban Lindstedt | Miguru Media AB. Innehållet i podden är skapat av Urban Lindstedt | Miguru Media AB och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.