Google Shopping har blivit viktigare än textannonser för svenska e-handlare. Google Shopping kan vara en guldgruva, men kanalen kräver en hel del kompetens och det finns dyrbara fällor att fastna i.

Google Shopping har för många e-handlare blivit den viktigaste marknadsföringskanalen, men fel upplägg kan kosta dig hundratusentals kronor i merkostnader. Det finns också varningstecken som berättar att du gör något fel.

I avsnitt 138 av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Simon Davidsson, Head of SEM på byrån Pineberry som har en lång erfarenhet av att arbeta med Google Shopping.

I podden går vi igenom grundläggande strategier för att lyckas med Google Shopping. Vi tittar också på vanliga fällor som e-handlare fastnar i.

En tydlig prisstrategi är vanligen nödvändig för att lyckas med Google Shopping. För annonsformatet fungerar mer eller mindre som en prisjämförare.

Några frågor vi svarar på:

* Vilka är styrkorna med Google Shopping?

* Vilka e-handelsplattformar kan hantera Google Shopping?

* Hur väljer du ut vilka produkter du ska lyfta fram i din Google Shopping-kampanj?

* Hur segmenterar du en Google Shopping-kampanj?

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Urban Lindstedt | Miguru Media AB. Innehållet i podden är skapat av Urban Lindstedt | Miguru Media AB och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.