Tidigare tog det fem besök hos den lokala bilhandlaren för att genomföra ett köp – idag räcker det med drygt ett. Köpresan inför bilköpet är allra högsta digital. Men det sista steget är fortfarande analogt i Sverige. Detta försöker bilmarknadsplatsen Wayke ändra på.

Sedan några veckor tillbaka går det att köpa en ny eller begagnad bil på Wayke av några av de anslutna bilhandlarna. Dessutom har Wayke utvecklat AI-verktyg för att bilhandlare enklare ska kunna värdera begagnade bilar.

I avsnitt 127 av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Martin Fransson, vd bilmarknadsplatsen Wayke.

Bilmarknadsplatsen Wayke lanserades hösten 2017 av bilbranschen för att utmana Blockets dominerande ställning på bilannonsmarknaden. Bakom Wayke stod bilbranschens egen organisation MRF tillsammans med Volkswagen Återförsäljarna och Svenska Volvohandlarföreningen.

I USA finns det idag stora digitala bilhandlare som Carvana som sålde 47 000 bilar det senaste kvartalet. I Sverige har den blygsamma nätförsäljningen främst handlat om att sälja privatleasingbilar.

För Wayke har det handlat mycket om hur man presenterar bilarna på nätet med massor av bilder, video, 360 graders fotografering, djup data och full transparens med eventuella brister hos en begagnad bil. Dessutom är köpet av inbytesbilen en viktig del i köpresan. Wayke har också testat möjligheten att beställa provkörning online med hembesök.

Med tiden kommer de stora bilmärkena att lära av Tesla som säljer hundratusentals bilar i förhand av nya modeller. Med framtidens nya bättre elbilar kommer nätförsäljningen trots de logistiska utmaningarna med att sälja en bil online.

Länkar från våra sponsorer

E-barometern Q3 2019 www-postnord.se/e-barometern

Guide för it-investeringar http://bit.ly/2NEtsKN

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Urban Lindstedt | Miguru Media AB. Innehållet i podden är skapat av Urban Lindstedt | Miguru Media AB och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.