För många svenska e-handlare ligger de viktigaste utlandsmarknaderna i Norden. Trots olika valutor, språk är de nordiska marknaderna relativt lätta att etablera sig på. Men det är inte alltid självklart vad som skiljer de olika nordiska marknaderna åt.

Ett smart tips är att göra en ordentlig spionresa till landet man planerar att etablera sig i som Björn Andersson på BGA gjorde. Under en vecka fick han koll på konkurrensen och bra leverantörer.

När det gäller Finland tipsar finlandssvenska Johanna Lax på Lakritsroten om att använda lokala ambassadörer för att etablera sig. Ett sätt att skapa trygghet för finländarna som är de minst e-handlande i Norden.

I avsnitt 125 av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Johanna Lax, e-handelschef på Lakritsroten och Björn Andersson, vd på BGA. Avsnittet är inspelat inför publik på Emeet i Stockholm.

Eftersom både BGA och Lakritsroten började som fysiska butiker pratar vi också om hur man får med sig känslan från den fysiska butiken ut på nätet. Nätexpansionen har fått BGA att se över sin grafiska profil. Och Lakritsroten pratar mycket om hur expertisen i de fysiska butikerna ska överföras till nätet.

Sponsorernas tips

Gör rätt investeringar i din e-handelsplattform

http://bit.ly/34oif7Q

E-barometern Q3 www.postnord.se/ebarometern

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Urban Lindstedt | Miguru Media AB. Innehållet i podden är skapat av Urban Lindstedt | Miguru Media AB och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.