Tyskland är en e-handelsmarknad värd 663 miljarder kronor, men konkurrensen är hård och marknadsföringen är dyr. Tyskland är lite av den heliga gralen inom e-handel som många e-handlare som har förlorat mycket pengar på.

Det är viktigt att förstå att Tyskland inte är en marknad utan flera marknader. Det är stor skillnad mellan att sälja till Berlin och till Bayern i Södra Tyskland. Dessutom är tyska konsumenter konservativa och behöver känna stor trygghet för att handla online.

I avsnitt 115 av podcasten eHandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Henrik Hansen, partner på MakesYouLocal samt Fredrik Svedberg vd på Logtrade i USA.

Den viktigaste lärdomen från e-handlare som har gått in på den tyska marknaden är att man måste göra sin hemläxa innan och räkna på om det går att tjäna pengar i Tyskland. Sedan är det tjänstefel att se Tyskland som en marknad.

Det går inte heller att kopiera marknadsföringsstrategier från Norden eftersom det är extremt dyrt att köpa räckvidd i Tyskland.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Urban Lindstedt | Miguru Media AB. Innehållet i podden är skapat av Urban Lindstedt | Miguru Media AB och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.