När eHandelstrender fyller 100 diskuterar panelen de viktigaste förändringarna inom svensk e-handel som skett sedan starten i september 2016. Under de drygt två och ett halv åren har vi sett en evolution inom den ”sista kilometern” med allt bättre hemleveranser.

Butiksdöden har också kickat in sedan det första avsnittet av eHandelstrender. Kinahandeln kom från ingenstans för 1,5 år sedan, med efterföljande tapp när avgifter lades på Kinapaketen och klimatångesten kramade konsumenterna. Och två giganter inom svensk detaljhandel - Ica och Ikea - har äntligen fått tummen ur när det gäller e-handel.

Det som inte har hänt är att ÖB; Biltema, Rusta och Gekås inte har startat e-handel. Missa inte eHandelstrenders jubileumsavsnitt som spelades in på D Congress i Göteborg.

Vi fördjupar oss dessutom i rapporten Svensk B2B handel 2018 och konstaterar att företagen är allt mer intresserade av att sälja via Amazon. Vi ser att närmare en fjärdedel (23 %) an B2B-företagen redan idag har valt att exponera och sälja sina produkter via olika former av marknadsplatser eller inköpsportaler. B2B-företagen ser både möjligheter och risker med Amazon

Slutligen funderar vi kring predektiv handel - när vi får det vi behöver utan att gå in och lägga en beställning, prenumerationstjänster, saker som beställer saker etc. Egentligen borde algoritmerna kunna beställa 80 procent av vår konsumtion

I avsnitt 100 av podden eHandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Åsa Lundborg Ling, marknadschef Litium; Sara Ali, affärsområdeschef på Logtrade och Christer Pettersson, marknadschef Arvato.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Urban Lindstedt | Miguru Media AB. Innehållet i podden är skapat av Urban Lindstedt | Miguru Media AB och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.