Nya Tidskriftspodden är tillbaka. Vi diskuterar bland annat fajten mellan Careborg och Wolodarski kring att Dagens Nyheter låter Greta Thunberg bli chefredaktör för en dag, vilka mätmetoder är relevanta i mediebranschen, när ska man bryta sig loss och starta eget som medieentreprenör, och vad säger mediechefernas lönenivåer om branschen?

OBS! Fredrik påstår felaktigt i avsnittet att tidningen Populär Historia lagts ned (i diskussionen kring Orvesto). I själva verket är det Allt om Historia som är nedlagd.

Ur innehållet:

✅  Dagens Nyheter låter Greta Thunberg bli chefredaktör för en dag – Effektfullt grepp eller publicistiskt haveri?

✅  Nedlagda titlar rankar fortfarande högt i Orvesto – hur viktigt är räckviddsmåttet?

✅  Digital mätning – vilka mått är relevanta och vad bryr sig en annonsör om att mäta? 

✅  "Mini media empires" – Hur kan medieföretag bygga nya varumärken både innan och utanför de egna väggarna? Och när ska man bryta sig loss helt och starta eget som medieentreprenör?

✅  Finansmannen Sven Hagströmer donerar pengar till Grävfonden och uppmanar andra att göra samma sak – Vilken roll spelar mecenater för journalistiken?

✅  Vi går igenom mediechefernas löner – vad säger det om branschen?

✅  Det rör på sig bland mediebranschens toppnamn.

Glöm inte att kolla in programmet för Tidskriftsdagen och anmäl dig senast den 10 november på sverigestidskrifter.se.

Om poddenTidskriftspodden finns på alla större plattformar och produceras av Sveriges Tidskrifter. Camilla Björkman, Helle Klein och Thomas Mattsson diskuterar aktuella frågor och händelser i mediebranschen. Fredrik Wass programleder. Gabriella Lahti klipper.

Frågor eller synpunkter? Kontakta Fredrik Wass.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Sveriges Tidskrifter. Innehållet i podden är skapat av Sveriges Tidskrifter och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.