Nya Tidskriftspodden är tillbaka. Vi diskuterar bland annat fajten mellan Careborg och Wolodarski kring att Dagens Nyheter låter Greta Thunberg bli chefredaktör för en dag, vilka mätmetoder är relevanta i mediebranschen, när ska man bryta sig loss och starta eget som medieentreprenör, och vad säger mediechefernas lönenivåer om branschen?
OBS! Fredrik påstår felaktigt i avsnittet att tidningen Populär Historia lagts ned (i diskussionen kring Orvesto). I själva verket är det Allt om Historia som är nedlagd.
Ur innehållet:
✅ Dagens Nyheter låter Greta Thunberg bli chefredaktör för en dag – Effektfullt grepp eller publicistiskt haveri?
✅ Nedlagda titlar rankar fortfarande högt i Orvesto – hur viktigt är räckviddsmåttet?
✅ Digital mätning – vilka mått är relevanta och vad bryr sig en annonsör om att mäta?
✅ "Mini media empires" – Hur kan medieföretag bygga nya varumärken både innan och utanför de egna väggarna? Och när ska man bryta sig loss helt och starta eget som medieentreprenör?
✅ Finansmannen Sven Hagströmer donerar pengar till Grävfonden och uppmanar andra att göra samma sak – Vilken roll spelar mecenater för journalistiken?
✅ Vi går igenom mediechefernas löner – vad säger det om branschen?
Om poddenTidskriftspodden finns på alla större plattformar och produceras av Sveriges Tidskrifter. Camilla Björkman, Helle Klein och Thomas Mattsson diskuterar aktuella frågor och händelser i mediebranschen. Fredrik Wass programleder. Gabriella Lahti klipper.
Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Sveriges Tidskrifter. Innehållet i podden är skapat av Sveriges Tidskrifter och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.