Tidskriftspodden släpper sitt sista avsnitt innan sommaren mitt under brinnande regeringskris. Vad innebär krisen för mediepolitiken och utvecklingen för mediestödet, public service och villkoren för mediebranschen? Dagens Media och Resumé byter chefredaktörer och vi diskuterar vilka aktörer som utmanar de klassiska branschbevakarna.
 
Medverkande: Camilla Bergman, Helle Klein, Thomas Mattsson och Fredrik Wass.
Det här diskuteras i Tidskriftspodden, avsnitt 106
  • Blir det extra val och hur påverkas mediepolitiken? Moderaterna har precis släppt sitt reformförslag för den svenska mediepolitiken och de flesta partier är eniga om att både mediestödet och public service behöver utvecklas, men på olika sätt.
  • Från i höst kommer SVT dela sina nyhetslivesändningar med Utgivarnas medlemmar – första steget mot att låta allt medieinnehåll från public service vara tillgängligt för andra medier – som i Norge?
  • Nya chefredaktörer tar över på Dagens Media och Resumé i form av Linnéa Kihlström och Yasmine Winberg. Vad krävs av en bra branschbevakare? Och vilka är de nya aktörerna som konkurrerar med branschtidningarna?
  • Enskilda kreatörer skapar innehåll med direktbetalning från läsare, tittare och lyssnare. Patreon-finansierade mediesatsningar blir allt mer vanliga och bygger på en stark relation med målgruppen och en expertroll inom bevakningsområdet. Är kreatörsekonomin ett hot eller en möjlighet för tidskrifterna?

Redigering: Gabriella Lahti

Glad sommar!

Tidskriftspodden har sommaruppehåll fram till slutet av augusti. För frågor, tips till podden eller andra tankar, maila [email protected].

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Sveriges Tidskrifter. Innehållet i podden är skapat av Sveriges Tidskrifter och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.