I dag uppfattar många upphandlare att de förväntas lösa problem och uppgifter trots att de inte har vare sig möjligheter eller förutsättningar till detta. Många känner sig isolerade i sina organisationer och upplever att inköpsverksamheten bedrivs i en silo, vid sidan av annan verksamhet och utan utbyte med dem som faktiskt ska använda det som köps in. Snart kommer dessutom nya regelverk för upphandling att införas som ger större frihet, men också större ansvar. Hur ska upphandlare och organisationer i stort göra för att hantera den här friheten och ta ansvaret? Vad krävs för att få en inköpsverksamhet att fungera riktigt bra? Hör Malin de Jounge från Konkurrensverket samtala med Ola Gustafsson, upphandlare i Karlskoga kommun, och Maria Öhman, projektledare på Upphandlingsmyndigheten.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Konkurrensverket. Innehållet i podden är skapat av Konkurrensverket och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.