Prestera Mera

Äntligen dags att beta av er fantastiska frågor igen! Vi har massor att gå igenom, bla. pratar vi om backintervaller, bålträning, skillnaden mellan Umara och Maurtens sportdryck mm.  

 

Tidsschema:

02:16 Inom styrketräning finns begreppet ”grease the groove” hade detta träningssättet fungerar inom konditionsträning?

08:57 När jag kör hårda pass/tävlar ”killar” de i bena/överkropp beroende på vilken idrott jag kört, vad kan jag göra åt detta?

11:45 Vad är skillnaden mellan Umaras sportdryck och Maurtens sportdryck? En grundlig genomgång

21:11 Hur ser ni på backintervaller? Kan man köra det istället för 4x4 eller 4x8 intervaller?

27:09 All den bålträning som skidåkare och löpare gör vad är syftet med den?

29:20 Har dragit på mig förslitningsskador i båda mina smalben, behöver vila bena men tycker de är väldigt kul med skierg. Hur ska jag göra för att bibehålla konditionen? Målet är bla Göteborgsvarvet på 1.20.

35:34 Börjar bli äldre är Vo2max inte lika viktigt då längre? Hur påverkar RER (respiratory exchange ratio) min träning?

44:30 Tränar crossfit, jag har 6 månder kvar till min måltävling. Hur stor effekt tror ni 1-2 längre löp/cykel/rodd pass för att öka Vo2max skulle ha på min muskelstyrka? Är det värt det?

48:25 Trodde maximal lactate steady state alltid var precis under LT laktat tröskel? Är det inte så enkelt? Hur tränar man dessa parametrar?

54:30 Behövde kissa ofta på natten innan, läkaren trodde att det berodde på intag av Kreatin, ligger de något i detta påstående?

 

Vill du hellre se oss på youtube klickar du här

Mer poddar och artiklar hittar du på Prestera Mera

Värdar 

Tommy Ivarsson, Fil.mag Biomedicin (M.Sc.)–Specialisering mot mänsklig prestation.tommy@umara.se

Simon Gustavsson, Fil.kand Biomedicin (B.Sc.)–Specialisering mot områdena kost och träning. simon@umara.se