Prestera Mera by Umara

Många intressanta frågor har kommit in. Vi pratar om Simons Nordenskiöldslopp, relativ energibrist, ska man träna innan eller efter att man ätit rejält på en fest? Och mycket mer spännande. 

 

Tidsschema:

01:10 Ny podd på G!

02:20 Simon har åkt Nordenskiöldsloppet

08:50 Nybörjare som vill göra en klassiker under totalt 24h. Vad ska jag tänka på med träningen inför Vätternrundan och Vansbrosimningen?

16:40 Lågintensiv grundträning? Långa eller korta pass?

22:00 Kan man mäta sin basala ämnesomsättning? Min känns låg, är det möjligt för mig som motionär att ha en relativ energibrist?  

29:00 Strava har en parameter som heter ”relative effort”, är detta ett bra mått för att inte träna för mycket?

36:50 När ni räknar träningstimmar räknar ni med tävlingstid då också?

39:22 Om man ska på fest, högtid och äta massor med mat, är det bäst att lägga min träning innan eller efter?

43:19 Smärttröskeln vad är det? Och kan man flytta den?

48:55 Vad är er rekommendation för att bli effektivare att använda fett?

57:50 Jag äter tillskotten omega3, Mitt val sport och vitamin D spelar det någon roll när under dagen jag intar dem?

 

Tack för idag, kör hårt!

 

Vill du hellre se oss på youtube klickar du här

Mer poddar och artiklar hittar du på Prestera Mera

Värdar 

Tommy Ivarsson, Fil.mag Biomedicin (M.Sc.)–Specialisering mot mänsklig prestation.tommy@umara.se

Simon Gustavsson, Fil.kand Biomedicin (B.Sc.)–Specialisering mot områdena kost och träning. simon@umara.se